fredag, december 22, 2006

Shopping – en tuff sport

Jag var inne i city i dag. Hade egentligen inte tänkt handla något. Fika med en kompis stod på agendan. Men det är ju alltid såna gånger som du hittar de snyggaste plaggen.

Steg på måfå in i en H&M-butik. Såg genast en enkel, svart klänning med rosett i midjan. Det var kärlek vid första ögonkastet. Provade den i storlek 36. Lite tajt. Nån 38:a fanns inte.

Ingen fara, tänkte jag. Det finns ju fler än en H&M-affär i Sthlm. Tyvärr var det få som sålde just den där klänningen. Fast det visste jag inte då. Det var något som jag märkte efterhand.

Sprang ut och in ur den ena H&M-butiken efter den andra. Från Sergelgatan, via Drottninggatan och till Hamngatan. Där hittade jag till slut klänningen igen. Och ja, storlek 38 fanns inne.

Tog med mig den och en 36:a – den sista – till provhytten. Ingen var perfekt. Men efter lite velade hit och dit bestämde jag mig för att 36:an satt minst dåligt.

Tre kassor var öppna. Jag ställde mig naturligtvis i den där kön gick långsammast. När det äntligen var min tur att betala råkade kassörskan göra hål i klänningen när hon tog bort larmet. ”Ville jag att hon skulle sätta ner priset?” Nej.

Jag sprang tillbaka till den första butiken. Då vände turen. Den svarta 36:an, som jag hade provat cirka en timme tidigare, fanns kvar. Den köpte jag.

Kanske kan jag utnyttja mitt utgångna rabatterbjudande?!

Inga kommentarer: